Glem bilfritt sentrum!

Daglig leder ved Aion i Harstad, Aina Lillegård Løtveit.

Til tross for at Aina Lillegård Løtveit og Porjai ”On” Hagen oppfordrer folk til å bevege mer på seg, synes ikke de to eierne av sportsbutikken Aion i Harstad at et bilfritt sentrum er noen god ide.

 

Aion Harstad ble startet opp i 2009 av Aina Lillegård Løtveit og Porjai ”On” Hagen. Da sportsbedriften der de to kvinnene jobbet sammen tidligere ble avviklet, bestemte de seg for å realisere drømmen om å etablere egen butikk.

Både Aina og On har et brennende engasjement for personlig service der folk kan bli veiledet og hjulpet til en beslutning. Begge var de etablerte med familie i Harstad og hadde et ønske om å bli værende i byen.

Aion er en slags nordnorsk variant av det velkjente konseptet Løpelabbet. Man bruker speilkasse for å studere hvordan føttene belastes og tredemølle hvor en filmer foten i bevegelse. Med dette som utgangspunkt hjelper personalet deg med å finne riktig sko til din fot.

Speilkasse for å vurdere beina og finne riktige sko hos Aion.

Speilkasse for å vurdere beina og finne riktige sko hos Aion.

–      I større byer finnes det grunnlag for å rette seg spesifikt mot løpere, men i vår region er ikke denne gruppen stor nok, sier Daglig leder Aina L. Løtveit.

Aion valgte derfor å tilby denne tjenesten til både mosjonister og turgåere, i tillegg til aktive løpere. Ordentlige sko er en investering som man ønsker skal gi igjen i form av gode opplevelser, uavhengig av hvilket nivå man er på. For å ivareta denne utvidede målgruppen tilbyr Aion også bekledning og sekker til lette turer.

–      Vi har et litt annet konsept en de større kjedebutikkene. Der de har mer fokus på pris, skal vi ha fokus på personlige service og kvalifisert hjelp. Dette har vært en klar retning for oss helt siden begynnelsen. For å oppfylle denne målsetningen må vi ha kompetansen på jobb i hele åpningstiden.

 

 

Glem bilfritt sentrum

Kompetansebehovet er en viktig grunn for at Aion driver selvstendig butikk utenfor senter. Da slipper de å leie inn ekstrahjelp for å fylle åpningstiden som senter pålegger, og kan selv være tilstede. Aina og On har drevet nøkternt og vært tro mot konseptet siden oppstart, og dette har resultert i god vekst og stabil fortjeneste.

Aion holder til i sjøgata vendt mot havna i Harstad. Her styrer de åpningstidene selv, og har i tillegg et stort møtelokale i andre etasje som de benytter til kurs og foredrag. Men beliggenheten kan fort bli en utfordring dersom sentrumsutbyggingen fører til et bilfritt sentrum uten parkeringsmuligheter.

–      Vi har sånn smått begynt å få et navn ute i regionen, ja, også i naboregionene, og hvor fint det enn kan høres ut å sykle til byen så vil jo disse kundene naturlig nok komme i bil. Uten fornuftig parkering i sentrum vil vi slite. Det vil i alle fall knuse vårt vekstpotensiale, sier Aina.

 

Mangfold

Tanken har alltid vært at de skal være et supplement til de store kjedene. Aion har hele tiden hatt god dialog med andre aktører i byen og jobber for å få til enda flere arrangementer sammen som kan trekke folk til sentrum.

–      Vi skal utfylle hverandre slik at kunden får det beste tilbudet totalt sett. Sånn sett har vi på en måte alltid forberedt oss på at en konkurrent som XXL skulle etablere seg her.

Aina påpeker også viktigheten i å tenke mangfold i den fremtidige strategiske satsningen for Harstad og regionen forøvrig. Vi må bestå av mer enn handel og helse, vi trenger bredde i næringer og flere fritidstilbud for å skape en levende by som trigger bolyst. Rett innenfor døra til Aion ligger det en bunke med reiselivsbrosjyrer.

–      Vi har turister innom her hele året som spør etter hjelp. Turistkontoret rett borti gata har begrensede åpningstider, så de ender opp her. Disse kunne vært ledet til opplevelser som gjorde at de ble lenger i regionen. Vi har lett tilgjengelig turterreng og en vakker skjærgård, her har kommunen en jobb å gjøre for å få tilbudene ut og frem til turistene.

 

Annerledestenkning

For å styrke butikkonseptet og gi litt ekstra til kunden, gjennomfører Aion flere gratisaktiviteter som skal motivere folk til å trene. De gjennomfører lavterskel løpeprogrammer ledet av kompetente instruktører som den svenske landslagsløperen Emil Lerdal og den lokalt kjente løperen Ronny Kristoffersen, og har også vært en pådriver til å få i gang løpskonkurransen ”Harstadkarusellen”. Slik vil de være med på å fordrive ”startnummerangsten” og folkeliggjøre løping.

 

Fremtiden

Aion har en ambisjon om å kunne utvide staben og åpningstiden, og et ønske om å møte digitaliseringen gjennom å kombinere personlig service med et relevant og tilgjengelig netthandeltilbud. For å realisere dette er det viktig at infrastrukturen fungerer. Aion heier på utbyggingen ved Statoil og Sjøkanten og mener planene for tilknytning mot sentrum på sikt vil gi et utvidet tilbud som kan være attraktivt for kunden. Også Harstadpakken ser de på med positivt blikk, til tross for litt kaotiske tilstander underveis.

–      Det blir som å rigge om butikkutstillingen, det nytter ikke å flytte en og anna jakke, man må rive ned og bygge opp på nytt dersom noe ikke fungerer, smiler Aina.

For regionen som helhet er det viktig at man husker å ta vare på de som alt er etablert når fremtiden planlegges. Det skjer mye i regionen i relativt nær omkrets, dette bør vi utnytte. Og ikke minst har vi en fantastisk skjærgård, kanskje øyhopping i Sør-Troms kan bli det nye?

Fakta om Aion Harstad AS

Årsverk: 2
Hvor: lokalisert i Harstad sentrum
Bransje: sport (nisje)